Trendy svět
Úterý 18. 11.
Svátek má Romana

Nový jízdní řád na rok 2026 přináší velký zvrat. Změny platí už od prosince a mnoho cestujících to zaskočí

Změny, které nikdo nečekal. Prosincový jízdní řád přináší tvrdý dopad na cestující a některé trasy úplně končí.

Změny, které nikdo nečekal. Prosincový jízdní řád přináší tvrdý dopad na cestující a některé trasy úplně končí.

Zdroj: Shutterstock

Nový jízdní řád přinese výrazné změny, které ovlivní cestování po celé zemi i za hranice. Úpravy se dotknou komfortu, nabídky spojů i cen, a jejich dopady pocítí každý, kdo vlakové spojení využívá pravidelně.

Od poloviny prosince vstoupí v platnost rozšířený jízdní řád, který mění charakter řady vnitrostátních i mezinárodních linek. České dráhy v něm počítají s modernějšími soupravami, navýšením kapacity během vytížených hodin a také s novými možnostmi pro skupiny cestujících.

Část změn se dotkne i cen, přestože dopravce zdůrazňuje, že úpravy budou zanedbatelné. Soukromý dopravce RegioJet naopak připravuje vlastní novinky, avšak jeho cestující se však musí smířit s tím, že na modernizaci vozového parku si ještě počkají.

Moderní technika a lepší vybavení

České dráhy pokračují v rozsáhlé obnově techniky, kterou plánují rozprostřít až do roku 2032. Investice přesahující sto šedesát miliard korun má zajistit, aby se na hlavních trasách objevovaly rychlejší a pohodlnější vlaky.

Už v roce 2026 budou mít k dispozici téměř čtyři desítky ucelených jednotek, což posílí kvalitu i pravidelnost spojů. Podstatné je i navýšení podílu nízkopodlažních vlaků. Podle plánů dopravce má být bezbariérových osmdesát pět procent všech vypravovaných souprav, což má zásadně usnadnit cestování lidem s omezenou mobilitou.

Jízdní řád 2026 mění cestování od základů. Od prosince přibudou spoje, ale ne všude to potěší.
Jízdní řád 2026 mění cestování od základů. Od prosince přibudou spoje, ale ne všude to potěší.
Zdroj: České dráhy

Výrazné změny se objeví na hlavních trasách mezi českými městy. Na lince z Prahy do Brna přibude více spojů vybavených komfortními jednotkami ComfortJet a Railjet, které nabídnou tišší provoz a rychlejší odbavení. Generální ředitel Českých drah uvedl, že pravidelné nasazování těchto vlaků má vytvořit stabilní páteř dopravy mezi největšími městy.

Zároveň pokračuje dodávka motorových jednotek RegioFox, které se objeví na regionálních tratích například ve Středočeském a Královéhradeckém kraji. V polovině prosince nahradí starší motoráky na spojích směrem do Letohradu i do Mladé Boleslavi.

Posílení spojů do určitých krajů

Úpravy se projeví i na spojení z Prahy do Českých Budějovic. Pravidelnost posílí dva nové ranní a polední spoje InterCity Jižní expres, které mají usnadnit cestování v časech nejvyšší poptávky. Pozdě večer se nově vydá z Českých Budějovic rychlík Vltava a jeho příjezd do Prahy je naplánován krátce před půlnocí.

U mezinárodních tras se rozšíří nabídka spojů do Německa a Rakouska. V květnu přibydou i nové jízdy do Hamburku. Novinkou je zavedení spojů do rakouského Villachu, které mají posílit dostupnost jihu země. Vlaky na tamní vysokorychlostní trati dosáhnou rychlosti až dvě stě třicet kilometrů v hodině.

Nový jízdní řád mění všechno. Už v prosinci se ruší spoje, přesouvají časy a lidé budou stát zmateně na nástupištích.
Nový jízdní řád mění všechno. Už v prosinci se ruší spoje, přesouvají časy a lidé budou stát zmateně na nástupištích.
Zdroj: České dráhy

Podle vedení dopravce se moderní soupravy objeví také na trasách směrem na Slovensko a do Maďarska, kde doposud jezdily starší vlaky. Na sever se plánují nové noční spoje EuroNight Carpatia, které spojí Bohumín s polským Przemyślem a zajistí přímé vozy z několika evropských měst.

Zlepšení čeká i oblíbený Baltic express mezi Prahou a trojměstskou oblastí na polském pobřeží. Na celou trasu se vrátí český jídelní vůz. Po desetileté pauze se v květnu obnoví také přímé spojení mezi Prahou a Kodaní. Změny se promítnou do cen.

Ceny se výrazně zvyšovat nebudou

Úprava ceníku bude mírná a podle dopravce nedosáhne úrovně inflace. U kratších cest do padesáti kilometrů vzroste jízdné o několik korun. Na trase mezi Prahou a Ostravou se zavede povinná místenka, která bude při koupi jízdenky zdarma.

Tento krok má omezit přeplněnost, jež na této linii patří k nejčastějším problémům. Krokem směrem k dostupnějšímu cestování má být nová skupinová sleva určená pro dva až pět cestujících. Díky ní může každý získat čtvrtinu ceny dolů a sleva se sčítá i s výhodami plynoucími z IN karet.

Podmínkou je nákup přes internet a nabídka platí ve druhé i první třídě. Soukromý dopravce RegioJet rovněž informoval, že rozsáhlejší modernizace vozidel se v jeho případě objeví až v dalších letech.

Ceny jízdenek se však zvyšovat nebudou a dopravce očekává, že tento krok přispěje k udržení zájmu o jeho dálkové spoje. Pro cestující to znamená větší jistotu v době, kdy se některé konkurenční linky mění rychleji než dřív.

Článek se líbí 0 čtenářům.

Sdílejte článek

Nový jízdní řád na rok 2026 přináší velký zvrat. Změny platí už od prosince a mnoho cestujících to zaskočí | Trendy svět