Číšník mi donesl účet a myslel si, že si podvodu nevšimnu. Když zjistil, kdo jsem, urychleně podal výpověď

Obsluha mi přinesla falešný účet. Věřil, že projde. Pak zjistil, kdo sedí u stolu, a utekl z práce.
Zdroj: Shutterstock
Stačí jediný moment a ukáže se, jak poctivě dokáže podnik fungovat. V mém případě to byla návštěva restaurace, kde si číšník myslel, že mě obelstí na účtu. Jenže netušil, že mám zkušenost, která se mu nakonec stala osudnou.
Když jdete do restaurace, očekáváte slušné chování, kvalitní jídlo a férový přístup. Není nic horšího, než když se obsluha rozhodne využít vaší nepozornosti a připočítat položky, které jste si neobjednali. Přesně to se stalo mně a celé to skončilo dost nečekaně.
Nevinný oběd, který se změnil v lekci poctivosti
Byl to obyčejný pracovní den. Potřeboval jsem se najíst mezi schůzkami a vybral jsem si menší restauraci v centru města. Už při vstupu mi bylo jasné, že podnik není zrovna na špičkové úrovni, ale interiér působil útulně a měl jsem hlad. Objednal jsem si jednoduché menu: polévku, hlavní jídlo a vodu.
Obsluha působila unaveně, číšník se ani neobtěžoval pořádně pozdravit. Jídlo mi přinesl rychle, ale bez úsměvu a s výrazem, že ho obtěžuji. Přesto jsem to neřešil, protože každý může mít horší den.
Jenže když dorazil účet, okamžitě mě něco zarazilo. Místo částky kolem 250 korun se na papírku objevilo skoro dvojnásobné číslo. Podíval jsem se na položky a zůstal jsem naprosto v šoku. Ale stále jsem věřil, že je to omyl, a že mi číšník donesl jiný účet.

Položky, které jsem si nikdy neobjednal
Na účtu figuroval dezert, sklenička vína a dokonce i káva. Nic z toho jsem si nedal. Zavolal jsem číšníka a zeptal se, proč mi to účtoval. „To je v pořádku, pane, to jste měl,“ odvětil klidně, aniž by pohnul brvou.
Měl jsem pocit, že takovou situaci už zažil nesčetněkrát. Jenže tentokrát narazil. „Ne, nic z toho jsem neměl. Vezměte si účet zpátky a přineste mi správný,“ řekl jsem mu pevným hlasem. Místo omluvy se ale začal vymlouvat, že asi došlo k omylu v systému.
Na obrazovce pokladny však zjevně nic neměnil a jen mi znovu podsunul ten samý papírek. V tu chvíli jsem se rozhodl, že nebudu dělat scénu před hosty. Vytáhl jsem služební průkaz a položil ho na stůl. Číšník zbledl. Teprve tehdy mu došlo, že má před sebou kontrolora, který má za úkol podobné praktiky odhalovat.
Nevěděl, kdo před ním sedí
Najednou se celý jeho přístup změnil. „Omlouvám se, pane, hned to napravím, musel to být omyl,“ koktal a vrátil se k pokladně. Do minuty mi přinesl nový účet, tentokrát přesně odpovídající mé objednávce. Jenže pro něj už bylo pozdě.
Vše jsem měl zdokumentované a věděl jsem, že tato věc nezůstane bez následků. Manažer podniku dorazil během chvíle. Snažil se celou situaci zlehčit, ale když jsem mu ukázal oba účty, rychle ztratil půdu pod nohama.
Tvrdil, že jejich systém občas sám přičítá položky, což byla samozřejmě nesmyslná obhajoba. Zapisoval jsem si poznámky a vysvětlil mu, že podobné jednání je považováno za podvod.

Rychlý konec pro podvodníka
Pokud by si toho host nevšiml, podnik by vydělal na nepoctivosti zaměstnance. Číšník, který to celé způsobil, stál vedle s očima sklopenýma k zemi. Věděl, že ho čeká problém. Ještě ten den sepsal manažer s číšníkem záznam o události.
Dozvěděl jsem se, že muž podal okamžitou výpověď. Bylo to jeho rozhodnutí – prý nechtěl riskovat další postihy a ostudu. „Nechtěl jsem nikomu ublížit, jen jsem to zkusil,“ přiznal polohlasně, když odcházel. Ta slova mi zněla v uších ještě dlouho. Zkusit okrást zákazníka není maličkost. Mohl to být kdokoliv – turista, rodina s dětmi nebo starší člověk, který by účet zaplatil, aniž by si všiml.
Podobné příběhy nejsou ojedinělé. V mnoha restauracích se najde někdo, kdo se snaží hosta přelstít. Přidá položku navíc, zaokrouhlí částku, nebo dokonce rovnou vymění účtenku. A většina lidí si toho nevšimne. V mém případě měl číšník smůlu, že narazil právě na člověka, který má podobné situace odhalovat. Ale kolik zákazníků před ním už asi zaplatilo víc, než mělo? Kolik lidí odešlo s pocitem, že něco nesedí, ale raději mlčeli?
autorský text, příběh čtenáře