Pilot odhalil děsivé tajemství: Když se na palubě rozsvítí tahle kontrolka, cestujícím jde o život

Pilot šokoval cestující: Tohle varovné světlo v letadle předznamenává hrůzný konec letu.
Zdroj: Shutterstock
Rozsvícená ikona bezpečnostního pásu není jen rutina. V posledních letech přibývá silných turbulencí, které způsobily už desítky zranění a několikrát přinutily letadla k nouzovému přistání.
Na palubní desce dopravních letadel svítí desítky kontrolek, ale pro běžného cestujícího má málokterá takový význam jako symbol připoutání. Pokud se během letu rozsvítí mimo vzlet nebo přistání, je to jasné znamení, že posádka očekává turbulence. A právě ty se v posledních letech objevují čím dál častěji – rok 2025 přinesl několik událostí, při nichž došlo i k vážným zraněním.
Letadla jsou sice stavěna na to, aby podobné otřesy bez problémů zvládla, nechráněný pasažér se ale může snadno stát jejich obětí. Turbulence jsou prudké a nepředvídatelné změny v proudění vzduchu, které rozhoupou stroj ve všech směrech.
Jakmile svítí světlo, všichni jsou v pozoru
Vznikají při střetech vzdušných mas s rozdílnou teplotou nebo rychlostí. Existuje hned několik druhů – od bouřkových konvektivních přes mechanické v okolí hor až po takzvané turbulence v čistém vzduchu (CAT). Právě CAT patří mezi nejzrádnější.

Objevují se zhruba v desetikilometrové výšce, kde se setkávají proudy vzduchu s různými vlastnostmi. Protože s nimi nesouvisí mraky ani bouřky, radar je většinou nezachytí a posádka se o nich dozví až v okamžiku, kdy do nich letadlo vlétne. Klimatická změna navíc situaci zhoršuje – silnější kontrasty teplot posilují tzv. jet stream, který je hlavním spouštěčem CAT.
Podle analýz Mezinárodní organizace pro civilní letectví se jejich výskyt za posledních čtyřicet let více než zdvojnásobil. I když jsou moderní stroje vybavené senzory a piloti si informace předávají mezi sebou, reakční doba je často minimální. Varovné systémy i rozsvícená kontrolka připoutání tak přicházejí jen pár vteřin před prvním prudkým zhoupnutím.
Piloti ví, jak mají při nebezpečí reagovat
Samotná konstrukce letadel vydrží i silné otřesy. Nebezpečí se ale týká lidí na palubě. Kdo nemá zapnutý pás, může být doslova katapultován proti stropu nebo sedačkám. To se potvrdilo i v červnu 2025, kdy let společnosti Ryanair z Berlína do Milána zasáhla extrémní turbulence. Osm lidí utrpělo zranění, tři z nich vážná, a letadlo muselo nouzově přistát v Memmingenu. Vyšetřování ukázalo, že důslednější dodržování bezpečnostních pravidel by mohlo následky výrazně zmírnit.

V některých případech turbulence vedou k přerušení letu a mimořádnému přistání – důvodem je nejen nutnost poskytnout lékařskou pomoc, ale i kontrola možného poškození vybavení v kabině. Posádka pak jedná s řízením letového provozu a směřuje stroj na nejbližší vhodné letiště. Odborníci proto doporučují, aby měli cestující pás zapnutý celou dobu, i když kontrolka nesvítí. Nepředvídatelný otřes může přijít kdykoliv.
Stevardky a stevardi mají povinnost okamžitě přerušit obsluhu a usednout na svá místa, jakmile se objeví první náznaky neklidu. Pro cestující je to jasný signál, že je třeba brát situaci vážně. Vstávání během turbulencí, třeba kvůli toaletě, je vysoce riskantní. Stejně tak je nutné uložit drobné předměty – mobily, knihy nebo notebooky se mohou při nárazu změnit v nebezpečné střely.
Evropská i americká agentura pro leteckou bezpečnost opakovaně upozorňují, že většina zranění na palubě nesouvisí s technickými problémy, ale s neukázněností pasažérů. Posádky jsou pravidelně školeny a doporučení se průběžně aktualizují, přesto zůstává klíčová část odpovědnosti na samotných cestujících. Jednoduché zapnutí pásu rozhoduje o tom, zda se let změní jen v nepříjemnou zkušenost, nebo skončí vážným úrazem.
businessinsider.com, reading.ac.uk, euronews.com