Trendy svět
Neděle 5. 10.
Svátek má Eliška

Stát potvrdil zásadní novinku, která se dotkne milionů lidí. Nejvíc na ni doplatí mladí a starší řidiči

Domácí

5. 10. 2025

Michaela Hanelová

Velká změna pro motoristy: dvě skupiny řidičů se nově budou muset připravit na přísná omezení.

Velká změna pro motoristy: dvě skupiny řidičů se nově budou muset připravit na přísná omezení.

Zdroj: Shutterstock

Evropská unie dokončila dohodu, která zásadně promění pravidla pro řidiče. Zavádí digitální průkaz, sjednocuje zkušební dobu a přináší přísnější podmínky pro nováčky i držitele běžných řidičáků skupiny B.

Evropská rada společně s parlamentem schválila dohodu, která mění směrnici o řidičských průkazech. Česká republika se k ní připojila a počítá s tím, že nová pravidla začne postupně zavádět během příštích let. Hlavním cílem úprav je sjednotit podmínky napříč státy Evropské unie a zároveň reagovat na rozvoj nových technologií i bezpečnostní trendy.

Do roku 2030 by měl být k dispozici jednotný evropský digitální řidičský průkaz, který usnadní kontrolu i správu dokladů. Jednou z nejvýraznějších novinek je evropský mobilní řidičák, který se má stát součástí digitální peněženky identity. Držitelé tak budou moci mít řidičský průkaz uložený v telefonu, přičemž plastová karta zůstane dostupná pro ty, kteří ji budou chtít nadále používat.

Na řidiče čeká zásadní novinka

Evropská komise odhaduje, že nový systém sníží byrokracii při výměně a obnovování dokladů, zejména v případech, kdy se lidé stěhují mezi státy unie. Cílovým termínem pro plné spuštění je konec roku 2030. Česko už na digitalizaci identity částečně připravené je. Řidiči nemusí při jízdě po republice nosit fyzický průkaz, postačí, když jsou zapsáni v registru.

Pro cesty do zahraničí však stále platí povinnost mít kartičku u sebe. Stát mezitím rozšiřuje aplikaci eDoklady, která už dnes umožňuje uložit občanský průkaz a do budoucna má obsahovat i digitální verzi řidičského oprávnění. Změny se nejvíce dotknou dvou skupin řidičů. Tou první jsou začátečníci, pro které se zavádí minimálně dvouletá zkušební doba platná v celé EU.

Nové pravidlo pro řidiče platí už brzy. Dvě skupiny lidí přijdou o výhodu, kterou brali jako samozřejmost.
Nové pravidlo pro řidiče platí už brzy. Dvě skupiny lidí přijdou o výhodu, kterou brali jako samozřejmost.
Zdroj: Shutterstock

Tato úprava má zvýšit bezpečnost a motivovat mladé řidiče k odpovědnějšímu chování. Součástí balíčku je i možnost řídit od sedmnácti let v doprovodu zkušeného mentora, což v Česku už od začátku roku 2024 funguje pod označením L17.

Nováčci tak budou déle pod dohledem a každé závažnější porušení pravidel, například řízení pod vlivem alkoholu nebo nepoužití bezpečnostních pásů, se jim promítne přísněji než dosud. Druhou skupinou, která změnu pocítí, jsou držitelé řidičského oprávnění skupiny B.

Mladí řidiči budou výrazně omezení

Nově budou moci řídit i těžší vozidla s alternativním pohonem, například elektrické dodávky, vozidla na plyn nebo vodík, a to až do hmotnosti 4,25 tuny. Tato úprava má pomoci zejména firmám s elektrickými flotilami, kurýrním službám a rodinám s obytnými vozy, které dosud potřebovaly řidičák vyšší skupiny.

Přesné podmínky ale budou záviset na technických parametrech a jejich zapracování do české legislativy. Nová směrnice přináší i změny v oblasti přeshraniční vymahatelnosti dopravních deliktů. Pokud bude řidiči v jednom členském státě uložen zákaz řízení za závažný přestupek, uzná jej i ostatní země Evropské unie.

Držitelé řidičáků zbystřete: stát schválil novinku, která mnohým pořádně zkomplikuje život.
Držitelé řidičáků zbystřete: stát schválil novinku, která mnohým pořádně zkomplikuje život.
Zdroj: Shutterstock

Cílem je omezit takzvanou „turistiku za volantem“, kdy se řidiči vyhýbali trestům přesouváním mezi státy. Formální přijetí směrnice se očekává během několika měsíců. Následně začne období čtyř až šesti let, během něhož budou členské země pravidla zapracovávat do svých právních systémů.

Některé změny, jako prodloužená zkušební doba pro nováčky, se mohou projevit dříve. Jiné, například plná integrace digitálního řidičáku, přijdou až s technickou připraveností evropského systému.

Řidičům se doporučuje sledovat vývoj a včas se přizpůsobit. Mladí motoristé by měli počítat s přísnější kontrolou a nulovou tolerancí k rizikovému chování. Pro řidiče skupiny B bude důležité hlídat si parametry vozidel, zejména jejich hmotnost a typ pohonu. A ti, kteří často cestují za hranice, by měli mít na paměti, že přestupky i zákazy řízení se nově snadněji přenesou mezi státy.

Článek se líbí 0 čtenářům.

Sdílejte článek

Stát potvrdil zásadní novinku, která se dotkne milionů lidí. Nejvíc na ni doplatí mladí a starší řidiči | Trendy svět