Trendy svět
Sobota 11. 10.
Svátek má Andrej

Češi se cítí podvedeni. Nové poplatky v supermarketech budí vášně, lidé mluví o nehorázném jednání

Domácí

11. 10. 2025

Tereza Soukupová

„Tohle je vrchol!“ Poplatek v Lidlu vyvolal bouři emocí. Zákazníci se obracejí na inspekci.

„Tohle je vrchol!“ Poplatek v Lidlu vyvolal bouři emocí. Zákazníci se obracejí na inspekci.

Zdroj: Shutterstock

Supermarkety napříč Evropou přitvrzují v boji s plasty a mění pravidla, na která byli zákazníci dlouho zvyklí. Zpoplatnění igelitových sáčků či obalů se tak stává běžnou praxí, která se postupně dotýká i českých obchodů.

Evropské řetězce už několik let hledají cesty, jak omezit zbytečnou spotřebu plastu. Igelitové tašky zdarma z obchodů dávno zmizely a nyní se pozornost přesouvá na menší sáčky určené k balení ovoce, zeleniny nebo pečiva. Zatímco v Itálii si za ně zákazníci připlácejí už delší dobu, v Chorvatsku se tato povinnost zavedla teprve letos.

Cíl je jasný – snížit množství plastového odpadu, který se hromadí nejen na skládkách, ale i v mořích a přírodě. Také české supermarkety zvažují, že půjdou stejnou cestou. Podle zkušeností prodavaček z pražských prodejen lidé běžně používají několik sáčků na pár kusů zboží.

Lidl čelí obrovské vlně kritiky. Nový poplatek šokoval zákazníky, mnozí se cítí podvedeni.
Lidl čelí obrovské vlně kritiky. Nový poplatek šokoval zákazníky, mnozí se cítí podvedeni.
Zdroj: Shutterstock

Zákazníci se bouří proti novým poplatkům

Někteří dokonce balí jednotlivé rohlíky či jablka zvlášť, což vede k obrovskému nárůstu spotřeby plastů. Právě zpoplatnění by podle řetězců mohlo tento zvyk částečně změnit a přimět lidi k větší střídmosti. Řešením mohou být i ekologické alternativy, které se pomalu dostávají do běžné nabídky. Zákazníci si mohou pořídit síťové sáčky určené k opakovanému použití.

Například Lidl prodává menší varianty za necelých dvacet korun a větší na pečivo přibližně o deset korun dráž. Kdo chce, může si přinést i vlastní obal. V takovém případě ale platí určitá pravidla. Na samoobslužných vahách se u vlastních sáčků odečítá osm gramů, což odpovídá hmotnosti těch, které nabízí samotný řetězec. Pokud je však látkový obal těžší, může zákazník zaplatit i za jeho váhu navíc.

Podobně funguje systém i v prodejnách Kaufland, kde si lidé váží zboží sami. Na displeji mají na výběr ze tří možností, a to bez obalu, s plastovým sáčkem nebo s vlastním sáčkem na opakované použití. Tento postup ale vyvolal mezi zákazníky rozporuplné reakce, především kvůli rozdílům v konečné ceně.

Rozhořčení u pokladen Lidlu: nový poplatek spustil lavinu stížností. Tohle už lidé nechtějí tolerovat.
Rozhořčení u pokladen Lidlu: nový poplatek spustil lavinu stížností. Tohle už lidé nechtějí tolerovat.
Zdroj: Shutterstock

Cílem je snížit množství plastového odpadu

Řetězec proto připravuje modernizaci pokladen, která by měla zajistit přesnější výpočet a přehlednější systém. Omezení plastových sáčků je součástí širšího trendu, který má přispět ke snížení množství odpadu. Supermarkety se snaží reagovat na tlak veřejnosti i na evropské směrnice zaměřené na ochranu životního prostředí.

Zákazníci, kteří chtějí být ohleduplnější, mají stále více možností, jak nakupovat šetrněji – od vlastních obalů po ekologické sítě, které vydrží měsíce. Přesto se ozývají hlasy, že samotné poplatky nemají zásadní efekt. Pro většinu lidí je několik haléřů navíc zanedbatelných a jejich nákupní zvyky to nezmění.

Pokud chtějí supermarkety skutečně snížit spotřebu plastu, musely by podle ekologů přestat tyto obaly nabízet úplně. V posledních měsících se proto stále častěji hovoří i o dalším kroku – o možném konci plastových vaniček, ve kterých se balí ovoce a zelenina. Některé obchody už testují alternativy z papíru nebo recyklovaných materiálů.

Článek se líbí 0 čtenářům.

Sdílejte článek

Češi se cítí podvedeni. Nové poplatky v supermarketech budí vášně, lidé mluví o nehorázném jednání | Trendy svět