Toto je česká tržnice, kam proudí boháči i podnikatelé. Obyčejného člověka dovnitř jen tak nepustí

Nákupy snů? Do této tržnice vás jen tak nepustí, podnikatelé mají přednost.
Zdroj: Foto: Wikimedia Commons
Pražská vietnamská tržnice Sapa přestává být jen místem levného zboží a chutné polévky pho. V posledních letech se tiše proměňuje v důležité obchodní a logistické centrum, kam směřují podnikatelé nejen z Česka, ale z celé střední Evropy.
V průběhu čtvrt století si Sapa v pražské Libuši vybudovala pověst místa s autentickou vietnamskou kuchyní, které láká gurmány z celého Česka. Oblíbené speciality jako bún bò Nam Bô nebo kapří polévka už ale nejsou tím jediným, co Sapa nabízí.
Dnes se tento rozsáhlý areál jeví hlavně jako obchodní a podnikatelské centrum, kde se scházejí vietnamské a české firmy z celé střední Evropy. Při vstupu do Sapy návštěvníka překvapí specifická atmosféra a pravidla, která se liší od běžného městského provozu.
Světoznámá tržnice mění pravidla podnikání
Tento soukromý areál má vlastní režim, zahrnující i systém parkovacích pokut, které se však většinou řeší domluvou. Sapa není jen tržnicí, ale také centrem rozsáhlých byznysových aktivit, což zdůrazňuje i vietnamský název celého areálu, který obsahuje slova pro obchodní a kulturní centrum.
V sousedství velkoobchodní haly Tamda Foods, která připomíná domácí Makro, najdete prodejnu Smart Cook patřící významnému českému investorovi v Vietnamu, společnosti Elmich Group. Bez importu a exportu by Sapa nemohla fungovat, a proto sem přijíždějí obchodníci z Polska, Německa, Rakouska, Slovenska nebo Maďarska.
Pražská Sapa je zároveň největším vietnamským obchodním centrem v Evropě svého druhu, větším než obdobná centra v Berlíně nebo Varšavě. Přítomnost bohaté vietnamské komunity je zde vodítkem k pestré nabídce služeb, která se neustále přizpůsobuje poptávce, a to od kosmetických salonů, myček aut, přes cestovní kanceláře až po finanční a pojišťovací služby a speciální virtuální operátory mobilních sítí zaměřené na vietnamskou komunitu.

Proudí sem podnikatelé z celého světa
Zajímavostí jsou služby finančního poradenství či možnost sjednání úvěrů a hypoték přímo v Sapě. Většina služeb cílí nejen na vietnamské obyvatele, ale také na české zákazníky. Trh se postupně rozšiřuje i o zdravotnická zařízení s plánem na vznik moderního česko-asijského zdravotnického centra, které propojí západní lékařské metody s tradiční vietnamskou medicínou.
Kontrasty, které v Sapě potkáte, jsou výrazné – vedle malých prodejen a stánků v plechových boudách jsou tu i luxusní limuzíny a movití obchodníci. Přesto je zdejší komunita spokojená a nemá potřebu tyto odlišnosti měnit.

Jen tak sem někoho nepustí
Sapa je živoucím centrem vietnamské komunity, kde Češi tvoří asi jednu třetinu návštěvníků, ačkoliv v některých obchodech a službách je česká klientela dokonce větší. Tyto poměry se mění s příchodem mladší generace Vietnamců narozených v Česku, která přináší nový pohled na podnikání, design a marketing.
Mladí Vietnamci se snaží modernizovat vizuální styl obchodů, zavádět dvojjazyčné nabídky a přibližovat Sapu široké veřejnosti přes sociální sítě. Sapa tedy není jen místem tradičního prodeje a vietnamské kultury, ale i dynamicky se rozvíjejícím centrem podnikání a komunitního života, které vytváří nový most mezi Vietnamem a Českem v srdci Evropy.
E15, Novinky.cz, Seznamzpravy.cz