Naplňuje se nejhorší možný scénář. Německo zavírá své největší továrny, Češi na to ve velkém doplatí

Alarmující zprávy z Německa: továrny končí, výroba kolabuje. Česko čekají těžké měsíce.
Zdroj: Shutterstock
Evropský automobilový průmysl čelí další krizi. Volkswagen pozastavuje výrobu klíčových modelů, čipová válka mezi Evropou a Čínou znovu odhalila slabiny v dodavatelských řetězcích.
Největší evropská automobilka Volkswagen oznámila, že dočasně zastaví výrobu modelů Golf a Tiguan ve svém hlavním závodě ve Wolfsburgu. Omezení se týká i dalších poboček v Německu, konkrétně závodů ve Zwickau, Hannoveru a Emdenu, kde dojde ke zkrácení směn. Výrobní přestávky hlásí rovněž továrny v Polsku, což znamená, že dopad současné krize zasáhl téměř celý výrobní řetězec koncernu.
Za současnou situací stojí spor o polovodiče, který propukl mezi evropskými státy a Čínou. Když nizozemská vláda nedávno převzala kontrolu nad výrobcem čipů Nexperia, původně vlastněným čínskou společností Wingtech, vyvolala tím napětí mezi oběma stranami. Podle nizozemských úřadů šlo o krok, který měl ochránit evropské zájmy a zajistit plynulé dodávky čipů pro klíčová odvětví, včetně automobilového průmyslu.
Krize v automobilovém průmyslu se prohlubuje
Nexperia vyrábí miliony komponentů využívaných v palubních systémech, osvětlení, senzorech i bezpečnostních prvcích. Ačkoliv se jedná o malé součástky, jejich význam je obrovský, protože moderní vůz jich může obsahovat i pět set. Peking reagoval zavedením vývozních omezení, čímž se dostupnost těchto produktů v Evropě dramaticky snížila.
Podle odhadů expertů by současné zásoby polovodičů vystačily jen na několik týdnů. Automobilky tak stojí před nutností upravit výrobní plány a dočasně zastavit linky, aby se vyhnuly neplánovaným ztrátám. Německý tisk uvedl, že v důsledku této situace bude část zaměstnanců Volkswagenu ve Wolfsburgu pracovat na zkrácený úvazek.

Podle informací deníku Bild by mohlo jít nejprve o několik tisíc lidí, přičemž v dalších fázích by mohlo být opatření rozšířeno až na desítky tisíc pracovníků. O dalším postupu bude rozhodovat vývoj krize na trhu s čipy a to, jak rychle se podaří obnovit dodávky z Asie.
Volkswagen již dříve oznámil, že podobné kroky zasáhnou také závody ve Zwickau a Hannoveru, zatímco v Emdenu dojde ke snížení počtu směn. V Polsku, kde koncern provozuje čtyři továrny, se zastavení výroby dotkne především závodů v Poznani a Wrześnii. Ty produkují užitková vozidla, hliníkové odlitky a komponenty a zaměstnávají přibližně 9 500 lidí. Společnost uvedla, že se jedná o dočasné opatření a že výroba bude přerušena v průběhu října a listopadu.
Problémy začínají pociťovat i lidé v Polsku
Mluvčí společnosti Volkswagen Poznań Patrycja Kasprzyk potvrdila, že vedení reagovalo na změny na trhu úpravou výrobního harmonogramu. Vybrané dny a směny budou označeny jako nevýrobní a zaměstnanci během nich zůstanou doma. Tyto dny se budou započítávat jako omluvená placená absence, což znamená, že pracovníci o svou mzdu nepřijdou.

Společnost také plánuje prodlouženou vánoční přestávku, která začne 17. prosince. Kromě krátkodobých výpadků připravuje koncern i rozsáhlou restrukturalizaci. Do roku 2030 hodlá snížit počet německých zaměstnanců o 35 000, čímž by se jejich celkový počet snížil ze současných 130 000 na přibližně 95 000.
Výrobní kapacita závodu ve Wolfsburgu se má zredukovat z více než 900 000 na méně než 600 000 vozů ročně. Produkce legendárního modelu Golf by se měla přesunout do Mexika a německý závod se zaměří na montáž nových elektrických vozů z jiných lokalit. Zatím není jasné, jak hluboko současná válka o čipy tyto plány ovlivní. Jisté však je, že evropský automobilový sektor se ocitl ve zlomovém období, kdy závislost na asijských dodavatelích začíná mít reálné dopady.


