Trendy svět
Pátek 24. 10.
Svátek má Nina

Naplňuje se nejhorší možný scénář. Německo zavírá své největší továrny, Češi na to ve velkém doplatí

Zahraniční

24. 10. 2025

Michaela Hanelová

Alarmující zprávy z Německa: továrny končí, výroba kolabuje. Česko čekají těžké měsíce.

Alarmující zprávy z Německa: továrny končí, výroba kolabuje. Česko čekají těžké měsíce.

Zdroj: Shutterstock

Evropský automobilový průmysl čelí další krizi. Volkswagen pozastavuje výrobu klíčových modelů, čipová válka mezi Evropou a Čínou znovu odhalila slabiny v dodavatelských řetězcích.

Největší evropská automobilka Volkswagen oznámila, že dočasně zastaví výrobu modelů Golf a Tiguan ve svém hlavním závodě ve Wolfsburgu. Omezení se týká i dalších poboček v Německu, konkrétně závodů ve Zwickau, Hannoveru a Emdenu, kde dojde ke zkrácení směn. Výrobní přestávky hlásí rovněž továrny v Polsku, což znamená, že dopad současné krize zasáhl téměř celý výrobní řetězec koncernu.

Za současnou situací stojí spor o polovodiče, který propukl mezi evropskými státy a Čínou. Když nizozemská vláda nedávno převzala kontrolu nad výrobcem čipů Nexperia, původně vlastněným čínskou společností Wingtech, vyvolala tím napětí mezi oběma stranami. Podle nizozemských úřadů šlo o krok, který měl ochránit evropské zájmy a zajistit plynulé dodávky čipů pro klíčová odvětví, včetně automobilového průmyslu.

Krize v automobilovém průmyslu se prohlubuje

Nexperia vyrábí miliony komponentů využívaných v palubních systémech, osvětlení, senzorech i bezpečnostních prvcích. Ačkoliv se jedná o malé součástky, jejich význam je obrovský, protože moderní vůz jich může obsahovat i pět set. Peking reagoval zavedením vývozních omezení, čímž se dostupnost těchto produktů v Evropě dramaticky snížila.

Podle odhadů expertů by současné zásoby polovodičů vystačily jen na několik týdnů. Automobilky tak stojí před nutností upravit výrobní plány a dočasně zastavit linky, aby se vyhnuly neplánovaným ztrátám. Německý tisk uvedl, že v důsledku této situace bude část zaměstnanců Volkswagenu ve Wolfsburgu pracovat na zkrácený úvazek.

Továrny v Německu se zavírají jeden po druhém. Odborníci varují: Češi přijdou o práci i peníze.
Továrny v Německu se zavírají jeden po druhém. Odborníci varují: Češi přijdou o práci i peníze.
Zdroj: Shutterstock

Podle informací deníku Bild by mohlo jít nejprve o několik tisíc lidí, přičemž v dalších fázích by mohlo být opatření rozšířeno až na desítky tisíc pracovníků. O dalším postupu bude rozhodovat vývoj krize na trhu s čipy a to, jak rychle se podaří obnovit dodávky z Asie.

Volkswagen již dříve oznámil, že podobné kroky zasáhnou také závody ve Zwickau a Hannoveru, zatímco v Emdenu dojde ke snížení počtu směn. V Polsku, kde koncern provozuje čtyři továrny, se zastavení výroby dotkne především závodů v Poznani a Wrześnii. Ty produkují užitková vozidla, hliníkové odlitky a komponenty a zaměstnávají přibližně 9 500 lidí. Společnost uvedla, že se jedná o dočasné opatření a že výroba bude přerušena v průběhu října a listopadu.

Problémy začínají pociťovat i lidé v Polsku

Mluvčí společnosti Volkswagen Poznań Patrycja Kasprzyk potvrdila, že vedení reagovalo na změny na trhu úpravou výrobního harmonogramu. Vybrané dny a směny budou označeny jako nevýrobní a zaměstnanci během nich zůstanou doma. Tyto dny se budou započítávat jako omluvená placená absence, což znamená, že pracovníci o svou mzdu nepřijdou.

Nejhorší se stalo skutečností: Německo zastavuje výrobu, Česko zaplatí vysokou cenu.
Nejhorší se stalo skutečností: Německo zastavuje výrobu, Česko zaplatí vysokou cenu.
Zdroj: Shutterstock

Společnost také plánuje prodlouženou vánoční přestávku, která začne 17. prosince. Kromě krátkodobých výpadků připravuje koncern i rozsáhlou restrukturalizaci. Do roku 2030 hodlá snížit počet německých zaměstnanců o 35 000, čímž by se jejich celkový počet snížil ze současných 130 000 na přibližně 95 000.

Výrobní kapacita závodu ve Wolfsburgu se má zredukovat z více než 900 000 na méně než 600 000 vozů ročně. Produkce legendárního modelu Golf by se měla přesunout do Mexika a německý závod se zaměří na montáž nových elektrických vozů z jiných lokalit. Zatím není jasné, jak hluboko současná válka o čipy tyto plány ovlivní. Jisté však je, že evropský automobilový sektor se ocitl ve zlomovém období, kdy závislost na asijských dodavatelích začíná mít reálné dopady.

Zdroje:

Bild, fakt.pl

Článek se líbí 0 čtenářům.

Sdílejte článek

Naplňuje se nejhorší možný scénář. Německo zavírá své největší továrny, Češi na to ve velkém doplatí | Trendy svět