Trendy svět
Neděle 2. 11.
Svátek má Památka zesnulých

Silničáři vytáhli zbraň proti zimě. Nové sypače mají trysky, jaké Česko ještě nevidělo, cesty budou bezpečnější

Konec smyku? ŘSD tajně testovalo nové sypače. Teď jdou do akce a mají zvláštní trysky.

Konec smyku? ŘSD tajně testovalo nové sypače. Teď jdou do akce a mají zvláštní trysky.

Zdroj: Shutterstock

Zima se blíží a s ní i zkouška připravenosti dálničních cestářů. Nová technika, přesnější dávkování posypu i test unikátního pluhu slibují, že letošní sezona bude jiná než dosud.

Ředitelství silnic a dálnic vstupuje do zimy s jasným plánem. Pro údržbu více než tisícovky kilometrů dálnic má připravených 55 tisíc tun soli, přes milion litrů solanky a dvě stovky sypačů. Na každé středisko správy a údržby připadá přibližně padesátikilometrový úsek, o který se budou starat řidiči a dispečeři v nepřetržitých směnách.

V terénu má být 822 zaměstnanců, kteří mají jediný cíl, a to udržet dálnice sjízdné i v okamžiku, kdy se počasí zlomí během několika minut. Rozpočet na letošní zimní údržbu dosahuje 135 milionů korun, dalších 750 milionů je vyhrazeno pro externí dodavatele. Výdaje rostou nejen kvůli dražším technologiím, ale i rozšiřující se dálniční síti.

Silnic v Česku raketově přibývá

Jen v loňském roce přibylo přes sto kilometrů nových úseků a další desítky kilometrů jsou na cestě. Velkou novinkou jsou moderní sypače, které Ředitelství pořídilo v posledních dvou letech. Sedmadvacet vozidel nové generace dokáže automaticky přizpůsobit dávkování posypu aktuálním podmínkám na vozovce.

Letos se vůbec poprvé do provozu zapojí i sypače s automatickým systémem řízení šířky a intenzity posypu podle polohy vozidla. Na dálnici D8 u Petrovic bude navíc testován speciální pluh s dvojitým ostřím a tryskami, které pod tlakem rozstřikují slaný roztok přímo proti námraze.

Zimní šok z ŘSD: Tolik soli jsme tu ještě neměli. Nové sypače slibují konec ledového chaosu.
Zimní šok z ŘSD: Tolik soli jsme tu ještě neměli. Nové sypače slibují konec ledového chaosu.
Zdroj: ŘSD

Zadní břit pak postřik zatlačí do pórů asfaltu, čímž zvyšuje účinnost a snižuje množství použité soli. Podle mluvčího Jana Rýdla má nová technologie nejen zrychlit odstraňování sněhu, ale i zmírnit dopady na životní prostředí. Metoda, kterou české silnice teprve zkoušejí, se osvědčila například v alpském Brennerském průsmyku.

ŘSD se tak přibližuje západním standardům, kde se důraz klade právě na efektivitu a ekologii. Změny se netýkají jen techniky. Modernizace zasáhla i dispečerská pracoviště, která jsou klíčová pro řízení celé zimní údržby. Každé středisko má k dispozici kamerové záznamy, data z meteorologických stanic i senzory zabudované přímo ve vozovce.

Změny inspirovány západními státy

Dispečeři sledují aktuální i krátkodobé předpovědi, vyhodnocují srážkové radary a jsou nepřetržitě ve spojení s řidiči v terénu. Díky telemetrickým jednotkám v nových vozech mohou přesně sledovat, kde se technika pohybuje a kdy byl který úsek naposledy ošetřený.

ŘSD se zároveň přizpůsobuje proměnlivým zimám posledních let, kdy se teploty často pohybují kolem nuly. Do flotily proto zařazuje vozy určené výhradně pro aplikaci solanky, které slouží k preventivnímu ošetření vozovky ještě předtím, než začne sněžit. Za uplynulou zimu bylo spotřebováno 17 tisíc tun soli a více než šest milionů litrů solanky, což dokládá, že tento způsob údržby se stává stále důležitější součástí systému.

Silnice se mění v laboratoř. ŘSD nasazuje stroje s tryskami, které prý zvládnou i ledovou bouři.
Silnice se mění v laboratoř. ŘSD nasazuje stroje s tryskami, které prý zvládnou i ledovou bouři.
Zdroj: ŘSD

Zázemí tvoří jednadvacet středisek po celé republice, která mají k dispozici 213 sypačů, 62 univerzálních vozidel a 52 nakladačů. K výrobě solanky slouží centra přímo na jednotlivých základnách, kde se připravuje směs vody a chloridu sodného nebo vápenatého. Výroba probíhá podle aktuální potřeby, takže dispečeři mohou reagovat na počasí prakticky v reálném čase.

Zimní údržba je každoročně logistickou i finanční výzvou. V minulé sezoně se náklady vyšplhaly na 130 milionů korun, přičemž externí firmy si přišly na dalších 665 milionů. Letos budou výdaje vyšší, ale podle Jana Rýdla jde o přirozený důsledek růstu dálniční sítě.

Zdroje:

autorský text, ceskenoviny.cz, novinky.cz

Článek se líbí 0 čtenářům.

Sdílejte článek

Silničáři vytáhli zbraň proti zimě. Nové sypače mají trysky, jaké Česko ještě nevidělo, cesty budou bezpečnější | Trendy svět