Trendy svět
Čtvrtek 4. 12.
Svátek má Barbora

Běžná praxe, která míří na vaši peněženku. Podvody autoservisů jsou stále častější, řidiči o tom vůbec nevědí

Autoservisy mění taktiku. Podrazy se staly normou a řidiči zjišťují, že zaplatili za zbytečnosti.

Autoservisy mění taktiku. Podrazy se staly normou a řidiči zjišťují, že zaplatili za zbytečnosti.

Zdroj: Shutterstck

Ne každý servis je tak poctivý, jak se tváří. Za naleštěnými vraty se může odehrávat víc, než by řidič čekal. Od přefakturovaných dílů až po zneužitá auta. Bývalý zaměstnanec autoservisu nyní pod podmínkou anonymity prozradil, jak to ve skutečnosti chodí.

Když jsem se po letech v oboru začal víc dívat pod ruce mechanikům, zjistil jsem, že atmosféra mnoha servisů se od devadesátých let příliš nezměnila. Člověk by řekl, že po třiceti letech svobodného podnikání už bude všechno transparentní a férové. A

le realita v mnoha dílnách má k tomu daleko. Klienti platí za opravy, které se nikdy neprovedly, nebo za úkony, jež měly být dávno součástí základní ceny. A všechno se děje s kamennou tváří, jako by to byla běžná praxe. Mechanici si rychle spočítali, že nejjednodušší cestou k vyššímu zisku je rozkouskovat běžné opravy na co nejvíc položek.

Tiché zdražování i skryté úkony. Podvody v českých autoservisech rostou a řidiči padají do pasti.
Tiché zdražování i skryté úkony. Podvody v českých autoservisech rostou a řidiči padají do pasti.
Zdroj: Shutterstock

Taktika autoservisů se mění

Každý šroubek, každá kapka oleje zvlášť – a zákazník, který nerozumí detailům, jednoduše zaplatí. Ještě výnosnější jsou falešné „originální“ díly. Klientovi se s vážnou tváří vysvětlí, že dostává to nejlepší, co výrobce nabízí, ale v reálu končí v jeho autě levná náhrada z internetu.

Cena na faktuře přitom zůstane jako za originál. Použití alternativního dílu by samo o sobě nebylo problémem, kdyby s tím zákazník předem souhlasil. Někdy je to dokonce rozumné řešení – aftermarketové součástky bývají levnější a kvalitní.

Jenže když servis účtuje náhradu jako originál a klient to zjistí až později, jde o čistou lež. A podobných lží je v tomhle prostředí stále dost. Znám příběhy, které by mohly sloužit jako varování. Jeden známý přivezl do pražského autorizovaného servisu své BMW jen kvůli výměně čelního skla.

Po víkendu mu vůz vrátili s prázdnou nádrží a stovkami nových kilometrů na tachometru. Těžko říct, jakou testovací jízdu si mechanici představovali, ale určitě nebyla součástí služby. Jindy jsem přes GPS sledoval, jak moje auto zůstavené v dílně uhání po dálnici směrem na jih Čech. Představit si, že někdo používá vaše auto k víkendové vyjížďce, není zrovna příjemné.

Autoservisy v Česku přitvrzují. Podvody berou jako běžnou službu a řidiči platí víc, než musí.
Autoservisy v Česku přitvrzují. Podvody berou jako běžnou službu a řidiči platí víc, než musí.
Zdroj: Shutterstock

Prázdná nádrž jako bonus za služby

Podobně běžné je i vypařování paliva z nádrží. Auto přijede plné, odjede téměř prázdné. Pro zaměstnance, kteří tohle považují za nepsaný bonus, pár litrů neznamená nic. Ale když si to každý týden zopakují s několika auty, mají benzín zdarma.

Zákazník většinou neřeší pár chybějících litrů, a právě na to se spoléhá. Základní ochranou před podobnými praktikami je důsledný předávací protokol. Na papíře by měl být zaznamenán stav tachometru, množství paliva i celkový vzhled auta. Je to drobnost, která může v případě sporu rozhodnout.

A i když se kvůli pár litrům benzínu nikomu nechce psát žaloba, oznámení České obchodní inspekci už má smysl. Mnozí si myslí, že v autorizovaných servisech je jistota. Bohužel, ani tam to není záruka poctivosti. Časté jsou přemrštěné faktury, které se od původního odhadu liší o desítky procent.

Přitom rozdíl by měl být minimální, pokud se během opravy neobjeví závažná závada. I tak je povinností servisu zákazníka včas informovat a navýšení ceny zdůvodnit. Jedním z nejčastějších triků je zadržení starých dílů. Klient je nevidí, takže nemá jistotu, že k výměně opravdu došlo. Přitom má právo si je vyžádat zpět.

V autoservisech přibývá triků, které nepoznáte. Podvodné praktiky se šíří a doplácí na ně řidiči.
V autoservisech přibývá triků, které nepoznáte. Podvodné praktiky se šíří a doplácí na ně řidiči.
Zdroj: Shutterstock

Vždy je lepší pořizovat důkazy

Slouží jako důkaz, že práce byla provedena, a některé lze dokonce prodat nebo jinak využít. Jeden z mých přátel si to ověřil, když mu v německém servisu ukázali, že díl, který měl být nový, už byl jednou použitý – údajně pocházel z jeho dřívější návštěvy české dílny.

U větších oprav nebo renovací bývá situace ještě nepřehlednější. Částky rostou po etapách, aniž by bylo jasné, za co přesně zákazník platí. Pomáhá rozdělit práci na jednotlivé kroky a každý z nich zvlášť schválit i zaplatit. Takový postup sice vyžaduje více komunikace, ale zamezí nepříjemným překvapením.

A jak najít servis, kde vás nevezmou na hůl? Osobní doporučení je stále nejcennější. Když vám známý potvrdí, že s daným podnikem měl dobrou zkušenost, je to lepší než jakákoli reklama. Vyplatí se také trvat na předběžné kalkulaci, žádat vysvětlení všech položek a zapisovat stav paliva i kilometrů při předání vozu.

Zdroje:

autorský text, vlastní dotazování, rozhovor s odborníkem, DAC, ÚAMK, ČTK

Článek se líbí 0 čtenářům.

Sdílejte článek

Běžná praxe, která míří na vaši peněženku. Podvody autoservisů jsou stále častější, řidiči o tom vůbec nevědí | Trendy svět