Trendy svět
Neděle 26. 10.
Svátek má Erik

Češi mají jen 3 dny na splnění zákonné podmínky. Většina z nich to dělá pozdě, letos hrozí velké pokuty

Domácí

26. 10. 2025

Michaela Hanelová

Poslední varování: Češi mají už jen 3 dny. Kdo to nestihne, čeká ho vysoká pokuta a zbytečné problémy.

Poslední varování: Češi mají už jen 3 dny. Kdo to nestihne, čeká ho vysoká pokuta a zbytečné problémy.

Zdroj: Shutterstock

Zimní sezona se blíží a pneuservisy hlásí plno. Mnozí řidiči ale netuší, že o stavu jejich pneumatik nerozhoduje jen hloubka vzorku. Guma stárne a ztrácí své schopnosti, i když na pohled vypadá v pořádku.

S příchodem chladnějších dnů začínají dílny praskat ve švech. Řidiči se snaží přezout svá auta, aby byli připraveni na první sníh. Mnozí z nich však při výměně zjistí, že jejich pneumatiky už mají nejlepší léta za sebou. Nestačí jen pohlídat hloubku dezénu, důležitá je i samotná kvalita materiálu, která s časem výrazně klesá.

Zákon jasně stanovuje, že zimní pneumatiky osobních vozů musí mít minimální hloubku vzorku čtyři milimetry. U větších vozidel s hmotností nad tři a půl tuny platí přísnější hranice, šest milimetrů, a to alespoň na hnaných kolech. Hloubka dezénu ostatních kol už určená není, což ale neznamená, že se mohou zanedbat.

Češi mají poslední 3 dny na splnění povinnosti. Kdo to nestihne, zaplatí pokutu, která bolí.
Češi mají poslední 3 dny na splnění povinnosti. Kdo to nestihne, zaplatí pokutu, která bolí.
Zdroj: Shutterstock

Povinnost, která se nezadržitelně blíží

Jízda na ojetých pneumatikách přináší hned několik rizik. Nejenže se prodlužuje brzdná dráha, a to i při nižších rychlostech, ale zároveň se zvyšuje pravděpodobnost smyku. Policie může řidiči uložit pokutu a v krajním případě zakázat pokračovat v jízdě. Problém může nastat i při pojistné události.

Pojišťovny mají právo odmítnout plnění nebo následně vymáhat škodu, pokud vozidlo nebylo v odpovídajícím technickém stavu. Zkontrolovat hloubku dezénu zvládne každý. V drážkách pneumatik se nachází malé výstupky, takzvané indikátory opotřebení.

Jakmile jsou v jedné rovině s okolním vzorkem, je pneumatika na hranici použitelnosti. Někteří výrobci navíc přidávají číselné značky, které ukazují přesný počet milimetrů zbývajícího vzorku. Kdo chce mít jistotu, může použít hloubkoměr. Tento malý přístroj se prodává v obchodech s autopotřebami a nestojí víc než pár desítek korun.

Pokud jej nemáte, dá se improvizovat i s obyčejnou padesátikorunou. Když po jejím vložení do drážky uvidíte měděný okraj mince, je pneumatika příliš sjetá a měla by se vyměnit. Vedle hloubky dezénu hraje velkou roli také stáří pneumatik. Guma totiž časem tvrdne a ztrácí pružnost. Obecně se doporučuje měnit je nejpozději po deseti letech, i když řada odborníků upozorňuje, že už po čtyřech až pěti letech začínají výrazně ztrácet své původní vlastnosti.

Důležité je hlídat tlak i opotřebení pneumatik

Podle rakouského autoklubu ÖAMTC právě pět let představuje hranici, kdy dochází k citelnému zhoršení přilnavosti i brzdného účinku. Kdo chce životnost pneumatik prodloužit, měl by dbát na správné skladování. Pneumatikám nesvědčí teplo ani přímé slunce, proto by měly být uloženy v chladu, suchu a temnu.

Pokud jsou nasazené na discích, mohou být položeny na sobě nebo zavěšeny. Pneumatiky bez ráfků je naopak vhodné skladovat ve stoje, aby se zabránilo deformacím běhounu. Kromě data výroby uvedeného na bočnici o stavu pneumatik hodně napoví i běžná vizuální kontrola.

Zákon je neúprosný: Češi mají jen 3 dny. Mnozí to nechávají na poslední chvíli a doplatí na to.
Zákon je neúprosný: Češi mají jen 3 dny. Mnozí to nechávají na poslední chvíli a doplatí na to.
Zdroj: Shutterstock

Na povrchu se mohou objevit praskliny, jemné puchýřky nebo ztvrdlá místa. Takové znaky ukazují, že guma ztrácí svou pružnost a hrozí její selhání. Zvláštní pozornost si zaslouží boule na bočnici. Ty často vznikají po nárazu do obrubníku nebo po jízdě přes hluboké výmoly.

Takto poškozená pneumatika může během jízdy prasknout, a představuje tak přímé riziko pro řidiče i ostatní účastníky provozu. Kvalitní zimní pneumatiky jsou základem bezpečné jízdy v chladných měsících. Ať už kontrolujete hloubku vzorku, stáří nebo celkový stav, vyplatí se nepodceňovat žádný detail. I drobná prasklina nebo pár let navíc mohou v rozhodujícím okamžiku znamenat zásadní rozdíl.

Článek se líbí 0 čtenářům.

Sdílejte článek

Češi mají jen 3 dny na splnění zákonné podmínky. Většina z nich to dělá pozdě, letos hrozí velké pokuty | Trendy svět