Trendy svět
Čtvrtek 30. 10.
Svátek má Tadeáš

Z Prahy do Ostravy jen s místenkou! České dráhy zavedly novinku, která některým cestujícím zkomplikuje život

Konec pohodlí ve vlaku! Z Prahy do Ostravy už jen s místenkou, cestující zuří nad novým pravidlem.

Konec pohodlí ve vlaku! Z Prahy do Ostravy už jen s místenkou, cestující zuří nad novým pravidlem.

Zdroj: Shutterstock

České dráhy spustily předprodej jízdenek až půl roku dopředu. Nový jízdní řád přináší zásadní změnu na trati mezi Prahou a Ostravou, kde budou všechny spoje povinně místenkové. Zmizí i příplatek za Pendolino.

České dráhy otevřely prodej jízdenek na období po 14. prosinci, kdy začne platit nový jízdní řád. Zákazníci si tak mohou rezervovat své cesty s velkým předstihem, dokonce půl roku dopředu. Nový grafikon však kromě rozšířené nabídky přináší i několik změn, které se dotknou nejvytíženější tuzemské trasy mezi Prahou a Ostravou.

Podle údajů v rezervačním systému bude na všech komerčních spojích Českých drah mezi těmito městy nově vyžadována povinná místenka. Na tuto praxi jsou cestující zčásti zvyklí už dnes, protože některé spoje místenky vyžadovaly a soukromí dopravci Leo Express nebo RegioJet je mají povinné dlouhodobě.

Bez místenky už cestovat nebudeme

Rozdíl je v tom, že nyní se tato povinnost rozšíří na všechny vlaky ČD na dané lince bez výjimky. Pro cestující to znamená, že bez rezervovaného místa nebude možné nastoupit. Dopravce tím chce předejít přeplněným soupravám a zároveň získat větší volnost v plánování posilových vlaků.

Takový krok Českým drahám umožní efektivněji řídit kapacitu a pružně reagovat na zvýšenou poptávku. Změnu potvrzují i zahraniční rezervační systémy německých a švýcarských drah, které už na nové období prodávají jízdenky s povinností místenky.

Cestování vlakem dostalo tvrdý zásah: Pendolino zrušilo příplatek, ale bez místenky se nesvezete.
Cestování vlakem dostalo tvrdý zásah: Pendolino zrušilo příplatek, ale bez místenky se nesvezete.
Zdroj: Shutterstock

České dráhy si však prodejní start nechaly až na konec října, kdy začnou nabízet i vlastní předprodej prostřednictvím svých kanálů. Jejich mluvčí Filip Medelský uvedl, že případné úpravy tarifních podmínek budou komentovat právě až v době spuštění prodeje.

Podle informací ze zákulisí se o plošném zavedení povinných místenek uvažovalo už několik let. Debaty se vedly hlavně v souvislosti s přetíženými spoji, které byly na hranici kapacity, a to zejména v období před pandemií.

Některé spoje jsou naprosto vytížené

Tehdejší vedení obchodu Českých drah, konkrétně Michal Štěpán, navrhovalo, že by místenky mohly zamezit neúnosnému přeplňování vlaků. Dopravce dokonce zvažoval, že by podobný systém uplatnil i na lince mezi Prahou a Brnem. Ministerstvo dopravy ale tehdy návrh odmítlo, protože vlaky na této trati jsou součástí objednávky státu a podmínky stanovuje ministerstvo.

Spoje mezi Prahou a Ostravou jsou naopak plně komerční, a proto si dopravce může určovat pravidla sám. Nově tak zavádí systém, který už řadu let funguje u soukromých dopravců a u zahraničních železničních společností. Další novinkou, kterou odhalil rezervační systém Českých drah, je zrušení příplatku za místenku u vlaků SC Pendolino.

Dosud si cestující museli za rezervaci v těchto spojích připlatit, nově bude místenka zahrnuta v ceně jízdenky. Tím se sjednotí podmínky pro všechny dálkové spoje dopravce a zároveň se odstraní častý zdroj nejasností, kdy si cestující nebyli jistí, proč za Pendolino platí víc než za jiné spoje.

Cílem je vylepšit cestovatelský komfort

Celkově tak nový jízdní řád přináší pro cestující kombinaci větší jistoty i určité přísnosti. Povinné místenky omezí možnost spontánního cestování, zároveň ale zajistí, že každý bude mít své místo jisté a vlaky nebudou přeplněné. Pro České dráhy to znamená přehlednější systém a lepší využití kapacit.

Chaos na trati Praha–Ostrava: místenky povinné pro všechny, lidé si stěžují na zmatek a fronty.
Chaos na trati Praha–Ostrava: místenky povinné pro všechny, lidé si stěžují na zmatek a fronty.
Zdroj: Shutterstock

Cestující, kteří jsou zvyklí využívat konkurenční dopravce, se na novinku přizpůsobí bez větších potíží. Rezervace místa je u Leo Expressu i RegioJetu samozřejmostí, a většina pravidelných cestujících na trase mezi Prahou a Ostravou už s tímto systémem počítá. Zavedení jednotného režimu tak pro většinu z nich nebude představovat zásadní komplikaci.

České dráhy tímto krokem navazují na dlouhodobý trend evropské železniční dopravy, kde je rezervace míst standardem u většiny dálkových spojů. Zavedení povinných místenek i zrušení příplatku za Pendolino jsou proto logickým pokračováním snahy o modernizaci a větší komfort cestování.

Článek se líbí 0 čtenářům.

Sdílejte článek

Z Prahy do Ostravy jen s místenkou! České dráhy zavedly novinku, která některým cestujícím zkomplikuje život | Trendy svět