Režisér Jan Hřebejk si splnil zvláštní sen. Část života tráví na hausbótu, zbytek ve vile za několik milionů

Režisér Jan Hřebejk žije dvojí život: Překvapivý hausbót skrývá víc luxusu než jeho vila.
Zdroj: Nextfoto.cz
Režisér Jan Hřebejk žije mezi dvěma světy. Na hausbótu nachází klid a svobodu, v pečlivě zrekonstruované vile zase prostor, který si nechal vytvořit přesně podle svých představ. Oba domovy spojuje cit pro detail a osobitý vkus, který je pro něj stejně důležitý jako filmová kamera.
Jan Hřebejk, autor filmů jako Pelíšky, Medvídek nebo Šakalí léta, oslavil na konci června osmapadesáté narozeniny. A i když by se dalo čekat, že režisér jeho formátu najde útočiště v přepychové vile za vysokou zdí, skutečnost je jiná. Spolu s manželkou Lenkou a dětmi Jonášem a Antonií si rozdělili život mezi dva domovy, a to mezi rodinný dům obklopený zelení a hausbót, který se pro ně stal druhým, neformálnějším útočištěm.
Dům, který pochází ze sedmdesátých let, koupil před několika lety. Nebyl v ideálním stavu, a tak se pustil do pětileté rekonstrukce, kterou vedl s obvyklou pečlivostí. Spolupracoval s architektonickým studiem FORMAFATAL a výsledkem je prostor, který se naprosto vymyká běžnému pojetí rodinného bydlení. Chtěl dům, jenž bude barevný, hravý a plný života, s promyšleným elektrickým řešením i nápaditým interiérem. A přesně to se podařilo.
Dvojí život slavného režiséra
Vila stojí na svahu a z ulice k ní vede osmdesát schodů. Izolovaná poloha uprostřed přírody zaručuje soukromí a výhled, který bere dech. Z horní terasy, kde vznikla i prosklená zimní zahrada, se otevírá panorama Prahy. V přízemí je umístěna ložnice s kuchyní a koupelnou, prostorná pracovna pak plynule přechází do malé zahrady.
První patro patří obytnému prostoru, do něhož architekti vsadili moderní koupelnu v podobě prosklené kostky. Kombinace industriálních prvků, pestrých barev a původní dispozice domu vytváří dojem autenticity, kterou jen tak někde nenajdete. Hřebejk věnoval stejnou péči i zařizování interiéru.

Nábytek, lampy i drobnosti nakupoval společně s akademickým malířem Miroslavem Bednářem v antikvariátech a bazarech. Místo sterilní novoty tak vznikl domov, který působí osobně a přirozeně. Každý kousek nábytku tu má svůj příběh a atmosféru. Jenže krátce poté, co byla rekonstrukce hotová, přišla pandemie. Filmová branže se na čas zastavila a řada tvůrců se ocitla bez práce.
Hřebejk tehdy zvolil praktické řešení. Dům pronajal a s rodinou se přestěhoval zpět na hausbót. Přestože prostor na vodě není tak rozlehlý jako jejich vila, nikomu z rodiny to prý nevadilo. Léto tráví venku, terasa se stává přirozeným prodloužením interiéru a děti mají vlastní kajuty.
Pokud chce mít klid, vyrazí do přírody
Režisér tehdy pro CNN Prima NEWS uvedl, že po pětileté rekonstrukci dům pronajali bez výčitek, protože život na hausbótu má své kouzlo. Na vodě panuje klid, který mu dovoluje přemýšlet a tvořit. Vždyť i zde vznikaly nápady na nové projekty.
Hřebejk se totiž ani po desítkách let v branži nezastavil. V současnosti připravuje nový projekt se scenáristou Petrem Kolečkem. Půjde o historické drama z hokejového prostředí, inspirované příběhem československých mistrů světa z let 1947 a 1949, kteří byli o rok později uvězněni. Režisér přiblížil, že půjde o vážný čtyřletý příběh, který podle jeho slov Koleček napsal s mimořádnou přesností i emocí.
Zdá se, že ať už Jan Hřebejk žije na vodě nebo na pevnině, spojuje oba světy stejná myšlenka – tvořit, obklopovat se krásou a nacházet klid v prostředí, které si sám vytváří. Každý jeho domov je obrazem jeho osobnosti, stejně jako každý z jeho filmů.



