Nakupovala přes mobil, za pár minut přišla o všechno. Češi se stále častěji dostávají do problémů kvůli této chybě

Falešné e-shopy obírají Čechy o peníze. Stačí jediný klik a účet je prázdný, varují experti.
Zdroj: Shutterstock
Internet se v posledních měsících stal bojištěm mezi důvěrou a podvodem. Na první pohled vypadají stránky lákavě – známá loga, profesionální fotografie a slevy, které se zdají být až neuvěřitelné. Jenže právě v tom je jejich síla. Falešné e-shopy se šíří po sociálních sítích rychlostí blesku a dokážou zmást i zkušené nakupující. A než si lidé uvědomí, že něco není v pořádku, bývá často pozdě. Příběhy zklamaných zákazníků se množí a varují, že v online světě se důvěra může stát tím nejdražším, co člověk má.
V posledních týdnech se na Facebooku objevila lavina reklam lákajících na neuvěřitelné slevy v řádu desítek procent. Na první pohled jde o známé české e-shopy, jako jsou Sportisimo, Tescoma nebo Super zoo, jenže po bližším zkoumání se ukazuje, že za nimi stojí čínské podvodné stránky.
Ty využívají dokonale zkopírovaný vzhled skutečných obchodů a zneužívají důvěru zákazníků, kteří si v rychlosti na mobilu nemají šanci ověřit skutečnou adresu webu. Podvody jsou zpracovány s nebývalou technickou precizností. Falešné stránky působí na první pohled věrohodně, používají identické logo, grafiku i jazyk originálních značek.
Falešné e-shopy napodobují známé značky
Zásadním varováním zůstávají pouze podezřele vysoké slevy – často až devadesát procent. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR už tyto podvody připravily o peníze tisíce českých zákazníků. Prezident svazu Tomáš Prouza upozorňuje, že jde o jednu z nejlépe připravených vln kyberpodvodů, s jakou se doposud setkali. Reklamy se šíří napříč sociálními sítěmi a díky agresivnímu cílení se objevují především na mobilních zařízeních.
Poškozené firmy denně evidují tisíce stížností od zákazníků, kteří se domáhají dodání zaplaceného zboží. Podle Prouzy svaz okamžitě informoval Českou obchodní inspekci, provozovatele domén a také samotný Facebook, kde byly kampaně spuštěny. V několika případech už byla podána i trestní oznámení.

Podvodníci využívají slabin systému a faktu, že české kontrolní instituce nedokážou reagovat dostatečně rychle. Luboš Rejchrt ze společnosti provozující síť obchodů Super zoo popisuje, že falešné weby doslova kopírují jejich stránky a neustále mění doménu, aby se vyhnuly zablokování. Reakce úřadů je podle něj pomalá a nedostatečná.
Varuje, že bez rychlého zásahu kontrolních orgánů a především bez spolupráce platforem, jako je Facebook, se podvodníci budou dál beztrestně obohacovat na úkor spotřebitelů. Podle odborníků je klíčové, aby zákazníci věnovali pozornost detailům. Základem je pečlivě si prohlédnout celou adresu webu, především při nákupu z mobilního zařízení.
Lidé by se měli zaměřit na detaily reklamy
Důležité je všímat si chyb v překladu nebo nesrovnalostí v cenách. Podvodné stránky se často prozradí i neexistujícím kontaktem nebo absencí zákaznické podpory. Prouza apeluje na veřejnost, aby nikdy neplatila předem bez ověření důvěryhodnosti obchodu.

V případě podezření na podvod doporučuje kontaktovat Českou obchodní inspekci, která přijímá podněty prostřednictvím elektronické podatelny nebo e-mailu. Pokud dojde ke škodě většího rozsahu, je nutné obrátit se na Policii ČR. Znepokojivým faktem je, že množství podobných podvodů rychle roste. Digitální prostředí se mění a s ním i způsoby, jakými podvodníci oslovují oběti.
Svaz obchodu proto vyzývá český stát k neodkladné reakci. Podle Prouzy je nepřijatelné, že ani týdny po odhalení zůstávají falešné e-shopy aktivní a Facebook neodstraňuje jejich reklamy. Svaz navrhuje, aby ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s policií, podnikatelskými svazy a spotřebitelskými organizacemi připravilo legislativní změny umožňující okamžité blokování prokazatelně podvodných stránek.
autorský text, socr.cz