Přecházíte silnici mimo přechod? Policie rozdává pokuty až 2000 Kč, lidé o tom často vůbec nevědí

Nejdřív úsměv, pak šok. Policie nově trestá i chodce, kteří přejdou silnici pár metrů od přechodu.
Zdroj: Shutterstock
Rozhlédnete se, silnice je prázdná, uděláte krok. Zdánlivě běžná situace, která se může během vteřiny změnit v problém. Pravidla pro chodce jsou přitom jasná, jen je málokdo skutečně zná.
Když se mluví o přecházení, většina lidí se domnívá, že chodec má u zebry neomezené právo vstoupit na vozovku. Ve skutečnosti žádná absolutní přednost neexistuje. Zákon říká, že řidič musí umožnit chodci bezpečně přejít, ale ten nesmí vstoupit přímo před jedoucí vozidlo. Bezprostředně znamená v praxi vzdálenost, při které auto při dané rychlosti nestihne bezpečně zastavit.
Při rychlosti padesát kilometrů v hodině má vozidlo na suché vozovce brzdnou dráhu přibližně třicet metrů. Pokud prší, může se protáhnout na dvojnásobek, na sněhu až pětinásobně a na ledu dokonce desetinásobně. Když chodec vstoupí do silnice dřív, než je tato vzdálenost, riskuje nejen pokutu, ale i vlastní zdraví. Ani řidič s rychlou reakcí nemá šanci auto zastavit okamžitě.

Bezpečná vzdálenost je uzákoněna
Odborníci radí, že skutečně bezpečná vzdálenost je v obci zhruba padesát metrů, mimo obec alespoň sto. Teprve tehdy má řidič prostor reagovat a zpomalit bez rizika srážky. Do výpočtu se totiž započítává i lidská reakce. Než řidič vůbec sešlápne brzdu, uběhne přibližně jedna sekunda, během které auto ujede čtrnáct metrů. U starších nebo unavených řidičů může být tato doba ještě delší.
Přecházení by mělo být vždy kolmé, plynulé a přehledné. Nevyplácí se spoléhat na to, že vás řidič vidí. Ideální je navázat oční kontakt nebo krátce zvednout ruku, aby bylo zřejmé, že se chystáte přejít. Drobné gesto dokáže zabránit nedorozumění, které by mohlo skončit nehodou.
Zákon také stanovuje, že pokud je přechod, nadchod nebo podchod do vzdálenosti padesáti metrů, chodec ho musí použít. Kdo zvolí kratší cestu mimo zebru, dopouští se přestupku. Policie může udělit pokutu až dva tisíce korun, v přestupkovém řízení až dva a půl tisíce.
Stejná pokuta hrozí i při vstupu na přechod, když svítí červený panáček. I v prázdné ulici se tento čin považuje za ohrožení bezpečnosti provozu. Jsou však situace, kdy musí chodec ustoupit, i když má přechod. Týká se to vozidel s právem přednostní jízdy, například sanitek, hasičů nebo policejních vozů s majákem.

Pozor při přecházení na tramvaje
Zvláštní postavení mají i tramvaje, které mají podle zákona přednost vždy, bez výjimky. Tam, kde přechod chybí, má chodec vyšší odpovědnost. Přecházet smí i mimo vyznačené místo, ale pouze kolmo a tam, kde má jistotu, že ho řidiči vidí. Pokud by museli měnit směr nebo prudce brzdit, porušuje zákon ten, kdo do vozovky vstoupil.
Doporučuje se vybírat úseky s dobrým rozhledem, nikoli místa mezi auty nebo za rohem. Právě tam dochází k nejvíce nehodám, protože řidiči nemají šanci chodce včas zaregistrovat. Nejčastější příčiny nehod s chodci bývají překvapivě prosté. Lidé často vyjdou zpoza zaparkovaného auta, aniž by se rozhlédli.
Řidič tak reaguje pozdě a brzdná dráha už nestačí. Dalším rizikem je roztržitost. Mobil v ruce nebo sluchátka v uších výrazně snižují pozornost a schopnost reagovat. Od roku 2016 navíc platí povinnost nosit reflexní prvky mimo obec, pokud je snížená viditelnost. Týká se to nejen nočních situací, ale i deštivých nebo mlhavých dnů.
Chodec bez reflexních prvků riskuje pokutu až dva tisíce korun. Rozdíl přitom může být zásadní. Řidič vidí osobu v tmavém oblečení nejdříve na dvacet metrů, zatímco s reflexní páskou ji zaznamená už na sto padesát. Právě těch několik desítek metrů navíc často rozhoduje o tom, zda se cesta domů promění v tragédii, nebo ne.


