Cestování Pendolinem se zásadně změní: Cestující už se nedočkají nápojů zdarma, bez ohledu na délku trasy

Pendolino mění pravidla hry: konec drobných výhod, místo nich nečekané zlevnění.
Zdroj: Shutterstock
Změna, která se dotkne tisíců cestujících, už se promítla do systému. Navenek vypadá nenápadně, přesto přináší úlevu i překvapení. A také rozporuplné reakce.
Zatímco cestující si dosud museli připlácet za povinné místenky u vlaků SC Pendolino, od poloviny prosince se pravidla zásadně promění. České dráhy sjednotí systém rezervací na komerčních spojích mezi Prahou a Ostravou, a tím zároveň zlevní samotné cestování.
Nový režim začne platit s příchodem jízdního řádu 14. prosince a první náznaky změn jsou už nyní viditelné v rezervačním systému dopravce. Podle údajů, které dráhy zveřejnily, budou všechny rezervace na této trase nově stát 35 korun bez ohledu na to, zda cestující pojede v první nebo druhé třídě.
Místenka k jízdence i bezplatně
Pokud si jízdenku zakoupí online, získá místenku automaticky a bezplatně, stejně jako je tomu u spojů kategorie EC či IC. Největší dopad má novinka právě na vlaky SC Pendolino, kde dosud cestující hradili příplatek navíc. Změna znamená, že za cestu mezi Prahou a Ostravou bude možné zaplatit méně než doposud.
Cena jízdenky s rezervací klesne z původních přibližně 324 korun na 289 korun. V praxi tak dojde k nejvýraznějšímu zlevnění této oblíbené, ale často kritizované linky za poslední roky. Změní se ovšem také služby poskytované během cesty.

České dráhy uvedly, že zároveň s úpravou rezervací sjednotí i nabídku občerstvení. Pasažéři pendolina tak už neobdrží balenou vodu zdarma ve druhé třídě, jak byli zvyklí. Nápoj zůstane pouze v první třídě, kde je poskytován jako součást vyššího standardu.
Dopravce tento krok vysvětluje snahou o jednotnost služeb napříč kategoriemi vlaků. Omezení drobného občerstvení není mezi dopravci nové. Podobně se zachoval i Leo Express, který rozdávání vody ukončil s odůvodněním, že chce snížit množství plastového odpadu. Na dálkové trase mezi Prahou a Ostravou tak zůstává jediným dopravcem, který nabízí vodu zdarma ve všech třídách, RegioJet.
Cestující změny nepotěší
Ten svým cestujícím poskytuje lahve značky Rajec. Novinky vyvolaly mezi cestujícími různorodé reakce. Část z nich zlevnění vítá, zejména ti, kteří často přestupují nebo využívají víc spojů během dne. Upozorňují, že například při koupi celodenní jízdenky se ušetří hned na několika rezervacích.
Jiní však poukazují na to, že Pendolino už dávno ztratilo svůj někdejší lesk. Někteří cestující připomínají, že vlaky Pendolino jsou v provozu přes tři desetiletí a jejich interiér byl sice modernizován, přesto působí zastarale. Kritizují především stísněné prostory a nedostatek komfortu, který by od prémiové služby očekávali.

Zmiňují i to, že rozteč sedaček v první třídě je prakticky stejná jako ve druhé, přestože jízdné je o několik set korun vyšší. Další cestující otevřeně popisují, co by od tohoto typu spojů očekávali. V druhé třídě by podle nich měly být samozřejmostí rezervace, Wi-Fi připojení a klidová zóna, zatímco v první třídě by měl dopravce nabídnout vyšší úroveň služeb, například možnost objednat jídlo z jídelního vozu přímo na místo nebo garantovaný klid pro práci.
Někteří dokonce tvrdí, že by bylo vhodné omezit přepravu malých dětí v oddílech určených k odpočinku. Častým motivem v diskusích je pocit, že Pendolino už dávno není symbolem luxusu, jakým bývalo po svém uvedení na české koleje. Podle části cestujících by však právě první třída měla být místem, kde se člověk cítí opečovávaný a kde vyšší cena dává smysl.
autorský text, zdopravy.cz, cd.cz


