Začal platit nový jízdní řád na železnici. Cestující vlakem se musí připravit na jiné spoje, časy, ale především komfort

Nový jízdní řád je tady. Cestující čekají změny v trasách, časech i návaznostech spojů.
Zdroj: Shutterstock
Železnice v Česku vstupuje do nového období. Cestující čeká řada změn, které ovlivní jak vnitrostátní, tak mezinárodní spoje. Dopravci slibují vyšší komfort i lepší dostupnost.
Od poloviny prosince začal platit nový jízdní řád, který bude platný až do příštího prosince. Na první pohled se základní síť spojů nemění, avšak mnohé vlaky vyjíždějí v jiných časech, než byli lidé dosud zvyklí. Úpravy se dotkly hlavně rušných tratí spojujících Prahu s Moravou a několika regionálních linek, kde se nově mění intervaly i kapacita spojů.
Nejvíce novinek přinášejí České dráhy. Dopravce posiluje mezinárodní spojení směrem do Německa, Rakouska i Polska a nasazuje modernější soupravy ComfortJet, které mají zvýšit pohodlí cestujících na delších trasách. Podle generálního ředitele Michala Krapince se výrazné změny týkají zejména dálkové dopravy, kde by měl nový vozový park přinést citelný posun v kvalitě služeb.

Zlepšení spojů do menších měst
Ve středních Čechách se mírně zvyšuje počet regionálních spojů. České dráhy přidávají vlaky například mezi Prahou a Benešovem, kde bude po většinu dne nově zajištěn půlhodinový interval.
Zároveň do provozu postupně vyjedou nové jednotky RegioFox, které nahradí starší soupravy na linkách S3, S6 či R43. Tyto moderní vlaky nabídnou tišší provoz, vyšší kapacitu i větší pohodlí během ranních a odpoledních špiček.
Zajímavé změny přináší i soukromí dopravci. RegioJet spouští přímou linku mezi Prahou a Varšavou. Podle mluvčího společnosti Lukáše Kubáta jde o hlavní novinku letošního jízdního řádu. Spoj má jezdit každý den a zastaví v Pardubicích, Olomouci i Ostravě. Dopravce tím reaguje na rostoucí zájem o cestování mezi Českem a Polskem.

Lepší spojení i do zahraničí
Současně RegioJet rozšiřuje svou přítomnost v Polsku a připravuje další spoje směrem k Baltskému moři. Společnost uvedla, že navýšení kapacity u vybraných linek umožnilo snížit průměrné ceny jízdenek, přičemž celkové zdražení se pro příští rok nechystá.
Novinky hlásí také Leo Express, který se po několika letech vrací na některé dříve zrušené trasy. Dopravce rozšiřuje nabídku spojů do Polska i na Slovensko a navyšuje počet vlaků mezi Prahou a Krakovem.
Nově budou jezdit každý den, o víkendech dokonce dvakrát denně. Společnost zároveň obnovuje přímé spojení z Prahy přes Přerov a Otrokovice směrem na Slovácko, které nyní prodlužuje až do Bratislavy.
ceskedrahy.cz, TN.cz, autorský text

